Czym się kieruje klient detaliczny wybierając ofertę banku?

0
960

Z

punktu widzenia klienteli banków uniwersalnych najważniejsza jest oferta, jaką mają instytucje finansowe pod względem inwestowania oraz możliwości kredytowania, a także prowadzenia kont osobistych. Ważnym czynnikiem wyboru konkretnej oferty produktu bankowego są koszty, czyli opłaty i prowizje związane z korzystaniem z usług bankowych.

Na terenie kraju działa wiele instytucji finansowych, z długoletnią tradycją lub stosunkowo nowych, utworzonych jako spółki z obcym kapitałem i posiadających u nas swoje oddziały. Dla klienta powierzającego swoje środki instytucji finansowej istotne powinno być, by był to bank podlegający polskiemu nadzorowi bankowemu. Klienci indywidualni chętnie obdarzają zaufaniem banki działające długo i mające dobrą opinię zarówno wśród klientów, jak i specjalistów finansowych. Do tego typu instytucji finansowych należy bezsprzecznie PKO BP, który wielokrotnie udowodnił, że idzie z duchem czasu, rozwijając swoją ofertę o nowe atrakcyjne produkty bankowe, szczególnie te z dostępem przez internet. Klient detaliczny znajdzie tam zarówno ofertę konta internetowego dla studenta, jak i nisko oprocentowany kredyt hipoteczny na zakup nieruchomości, który cieszy się dużym powodzeniem wśród osób przyzwyczajonych do marki banku.

W przypadku jednak możliwości inwestowania klienci poszukują innych rozwiązań, bardziej opłacalnych niż typowe lokaty terminowe oferowane przez duże banki.  Banki komercyjne to również stosunkowo niewielkie i dosyć nowe na rynku instytucje finansowe, przykładem może być Zuno Bank z węgierskiej grupy Raiffeisen, który zamierza po dobrym przyjęciu na Słowacji i w Czechach zawalczyć o klientów na naszym rynku finansowym. Ma to być bank internetowy zorientowany na depozyty, jeśli jego oferta będzie atrakcyjna dla polskiego klienta, kto wie, może uda mu się w szybkim czasie pozyskać odbiorców swoich usług. Nie oferuje jednak oferty kredytowania, przynajmniej na początku swojej działalności w kraju, co dla niektórych klientów może być zniechęcające do zakładania choćby konta osobistego

Klienci instytucji finansowych chętniej korzystają z możliwości posiadania kilku produktów bankowych jednocześnie w jednym banku, coraz częściej jednak sprawdzają także oferty kilku oddzielnych instytucji, zanim się zdecydują na wybór jednej z nich. Klientów indywidualnych najbardziej interesują trzy podstawowe produkty bankowe, czyli konta osobiste, lokaty oraz kredyty i w tym sektorze poszukują ofert dla siebie korzystnych. Poza niskimi opłatami za korzystanie z produktu ważnym czynnikiem przy wyborze jest zwykle dostęp do konta osobistego i tym samym wykonywanie wszelkich możliwych operacji bankowych za pomocą bankowości elektronicznej. Dlatego też banki komercyjne, które nie oferują jeszcze w standardzie takich możliwości zostają w tyle za tymi bardziej nowoczesnymi lub typowo internetowymi, jak najbardziej z nich popularny Mbank. Z kolei jednak mieszkańcy mniejszych miejscowości mogą mieć problem z dostępem do placówek czy bankomatów banku internetowego, co przemawia na jego niekorzyść w porównaniu z tradycyjnym bankiem. Jak widać, wybór instytucji finansowej i jej oferty zależy od potrzeb konkretnego klienta i na to trzeba szczególnie zwracać uwagę, gdy decydujemy się na ofertę z reklamy.